Categories:> Geen onderdeel van een categorie

Voor elkaar gemaakt

Voor bijna al mijn werk hergebruik ik graag spullen die ik vind op antiekmarkten, rommelmarkten en in kringloopwinkels. Zo werk ik graag met papier, oude boeken en foto’s in m’n schilderijen. Het zijn soms heel persoonlijke spullen van mensen die na een leven worden weggedaan en een verhaal vertellen.

Mijn tekeningen en werk op papier combineer ik met oude antieke lijsten. Die lijsten hebben hebben voor mij al een soort van ‘bezieling’. Ze zijn meestal handgemaakt en voegen heel veel toe aan het werk dat ik ervoor maak. De spullen die ik uit de lijsten haal hergebruik ik voor mijn collages en schilderijen.

Ik speur naar oude antieke lijsten op de Amsterdamse Noordermarkt en in Brussel in de Marollen. Soms hebben de oude lijsten nog wat zorg nodig, dan restaureer ik ze in mijn atelier. Ik heb blikjes met een soort schoenpoets in goud, zilver en koperkleur, waarmee ik deukjes en oneffenheden weg kan werken.

Meestal kies je een lijst bij een werk als het schilderij al af is. Ik werk andersom, ik leg de lege lijst op de grond met een leeg wit vel papier eronder en maak iets passend in de lijst, het is op die manier voor elkaar gemaakt.

Het kader is zichtbaar terwijl ik werk en zo past het werk automatisch bij de lijst en krijgt het een mooie wisselwerking. De kleuren, de vormen en patronen van de lijst inspireren mij bij het maken van de tekening of het schilderij. Zo heb ik bijvoorbeeld bij een heel uitgesproken langwerpige lijst gekeken naar wat meer grafische elementen die als tegenhanger in mijn schildering de lijst konden versterken. Bij een goudkleurige lijst gebruik ik vaak 22 karaat bladgoud in het kunstwerk voor de wisselwerking van het goud tussen de lijst en mijn kunst.

Wanneer ik iets passends heb gemaakt breng ik alles naar de lijstenmaker die soms verbaasd staat te kijken naar de lijst. De lijsten blijken soms wel meer dan 100 jaar oud te zijn. Regelmatig zijn de lijsten schots en scheef, dan zorgt de lijstenmaker er voor dat alles recht in de lijst komt met het passe-partout.

Voor al mijn inlijstingen gebruik ik museumglas, dit heeft een UV-filter en is ontspiegeld, waardoor het net is alsof er geen glas voor zit. Museumglas is wel een investering, maar zoveel mooier en het maakt alles scherper en helderder en voor de kwaliteit en het behoud van het werk is dat het dubbel en dwars waard!

Als ik de werken bij de lijstenmaker ophaal is het thuis telkens weer alsof ik een cadeautje mag uitpakken. Een goede inlijsting in een mooie lijst kan aan een kunstwerk echt iets toevoegen. In de combinatie die ik gevonden heb van de antieke lijsten met mijn werk krijgt het nog iets extra, omdat ze voor elkaar zijn gemaakt!